Thursday, December 3, 2009

bahasa mulut dan bahasa pasar

tau x slh satu perkara yg harus dielakkan adlh ayat yg mcm ni...ni la kesalahan yang aku dah buat dalam setiap entri aku sebelum-sebelum ni. jika nak setiap entri kita mudah dibaca dan difahami seharusnya elakkan la dari gunakan bahasa pasar atau pun bahasa mulut..

janggal? pelik? memang la pelik. sebab, kita dah terbiasa dengan penggunaan bahasa mulut dalam kehidupan seharian.Dalam sms pun memang kita banyak gunakan bahasa mulut atau short form ni, sebab nak jimat duit katakan...

apa tu bahasa mulut? mulut banyak pot pet pot pet..bukanla..
bahasa mulut ni atau dipanggil cakap mulut. Biasanya digunakan oleh orang melayu dan ayat-ayatnya begitu ringkas

contohnya: tak untuk tidak,kak untuk kakak, dah untuk sudah, nak untuk hendak dan lain-lain lagi. cth ayat "kak sy nk mkn"

dan lagi satu bahasa pasar....
bahasa pasar atau dipanggil bahasa kacukan . Dalam hal ni terdapat banyak unsur bahasa yang digunakan. Bahasa pasar ni terdiri daripada bahasa melayu tetapi dengan jalan bahasa dan susuk ayat bahasa-bahasa lain seperti bahasa cina dan bahasa tamil.

contohnya: saya boleh tunjuk apa macam mahu kasi mandi itu budak

kenapa harus dielakkan..

yela mana ada orang cari perkataan-perkatan yang macam tu dalam search engine. "cr2 msk ns grg"...memang tak ada orang cari yang macam tu, tak kira tajuk entri atau isi entri, perlu dielakkan dari menggunakan bahasa mulut ni. Sebab isi-isi kita juga berkemungkinan akan timbul di carian jika perkataan yang dicari ada dalam entri kita.

tapi kalau blog tu sebagai diari je..blog aku, aku punya pasal la, tu suka hati sendiri la....

ps: siang ni tak online, sebab aku ke air hitam, johor.

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops