Sunday, October 25, 2009

semaknya "rumah" aku ni

pagi td aku gi ziarah rumah arwah2 atuk aku..arwah atuk2 sedara aku...dan pakcik aku skali....semua dalam satu kawasan je...ada yg bersih..ada yg kemas...ada yg cantik je kawasan tu...mmg sedap mata memandang....

tapi ada gak yang aku rasa, rumah tu tak pernah diziarahi oleh sesiapa....sedih je aku rasa...terlalu semak samun ..rumput2 mmg dah tutup batu nisan...padahal kubur baru gak..bukan kubur2 zaman2 dulu...atau orang panggil kubur pedagang..atau kubur orang2 yang selalu merantau....

kawasan mmg sunyila..dah namanya kuburkan....jumlah bilangan orang mmg boleh dibilang...
yang mana kerap datang, mungkin rumah dieorg dekat2 situ je...jadi bolehla datang sekali sekala untuk bersihkan kawasan kubur arwah keluarga masing2...

tp yang mana jauh tu..mmg susah la....mungkin waris yang tinggal, dah berpindah ke negeri lain..jadi bila waktu cuti panjang jela baru dapat ziarah...tp tak silap aku, kalau ikut sunnah seeloknya amalkan menziarahi kubur...
ni petikan yang aku amik dari...Kementerian Hal Ehwal Ugama Negeri Brunei Amalan ziarah kubur ini perlu dikekalkan kerana ia sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Kerana dapat menghidupkan hubungan antara orang yang hidup dengan orang yang telah mati
nak tau info lebih lanjut...pergi dekat..Jabatan Mufti Kerajaan Negeri, Negeri sembilan atau KEMENTERIAN HAL EHWAL UGAMA NEGERI BRUNEI DARUL SALAM.. ...ni aku search dekat internet je...=)

ps: apa kata budak2 universiti ke..kolej ke atau budak2 sekolah ke....digalakkan lagi untuk bersihkan kawasan kubur....berfaedah gak ni..selain gi ziarah rumah orang-orang tua...yela mereka yang jaga kubur ni tak la ramai mana..pulak tu kawasan kubur terlalu besar...tak terjaga dieorg ni semua walaupun ada keluarga yang harapkan penjaga kubur untuk bersihkan kawasan kubur....

pss: aku dah klik nuff orang lain...perlu ke bg tau..haha...untuk peringatan aku sendiri gak...aku ni mudah lupa...

10 comments:

  1. ingatkan
    rumah=blog

    huhu

    tak klik nuffnang kamo
    (kena bgtau ke?)

    ReplyDelete
  2. takla..rumah lain ar...

    bg tau pun xpe..tak bg tau pun xpe...=)

    ReplyDelete
  3. Dilot ~

    hahaha aku sama ngan joe memula baca tajuk. blog ker?? rupanya kubo. Mmmmm last poit ko tu menarik. mungkin leh buat proposal camtu ..


    ((hello cekgu cikgi, mahasiswa mahasisiwi, sila pertimbanggkan.))


    seyes dilot aku ske cadangan last ko tuh. nak kene suh belia wat mende alah ni ~ BERSIHKAN KUBUR harus something yg vr dfrnt. I VOTE 4 dis!!

    >>_________<<

    ReplyDelete
  4. wahh...

    pegi kubur mngingati mati

    ReplyDelete
  5. lebih sunyi bila time malam ok. hahaha.

    ey npe xltk "" pada rumah. org kurng phm nnti. huhu.

    ha aku terklik la. asl aku bgthu?. haha

    ReplyDelete
  6. hehe.tu mcm ayat remind utk aku klik nuff ko balik je?
    aah ade jugak perantau yang pegi satu kubur ke kubur utk bersihkan..volunteer..golongan ni patut kite hargai..

    ReplyDelete
  7. betul tue..
    mmg sedih tgk kubur yg xterjaga..
    walaupun "diorang" dh xde, tapi jgn la biarkan cmtue..huhuh

    sokong cdgn dilot tue..
    buat program motivasi kt budak2 nakal..ckp bgaimana perasaan mereka klu ahli keluarga mereka dah meninggal..pastu buat lawatan ke kuburr...rasenya mmg ada yg berubah tue...:p..bagus dilottt...

    ReplyDelete
  8. tgok kubur bangsa asing lagi cantik..

    sedihkan...

    ReplyDelete
  9. keh3..ingt ke blog td..

    rupenyer..mmm..klau blk jb, mesti jenguk 'rumah' ayah..

    sedekah al-fatihah..yassin..rindu ayah..

    ReplyDelete
  10. betul2 belakang umah aku kubur....

    tapi ada orang bersihkan..

    :]]

    kat situ gak aku nanti...

    ReplyDelete

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops