Sunday, August 23, 2009

30 masakan [roti jala]

arini pasar ramadhan mesti penuh seperti semalam...mungkin untuk semalam arini besok dan hari-hari seterusnya sehingga penamat bulan ramadhan

bagi keluarga aku, beli juadah di pasar ramadhan mungkin sebulan sekali je..yg lain nya...masak sendiri di rumah..

makan makanan air tangan ibu sendiri....mungkin itu yang lebih baik...sedap..dan bersih...

menu bulan puasa

semalam aku sekeluarga berbuka puasa dengan mee sup..dan arini lak roti jala jadi menu untuk berbuka puasa nanti.....yang pasti , tukang menjala adalah aku...

kalau bukan bulan puasa, dah lama aku makan roti jala tu....bak kata orang...sambil menyelam sambil minum air...tp untuk aku...sambil menjala sambil makan roti jala...lagila waktu tgh panas..bau dia pun dah menusuk ke perut aku...

30 masakan untuk sebulan


mungkin bagi org lain...30 masakan untuk sebulan amat pelik..sebab jarang dibuat...tp bg keluarga aku mmg dah menjadi kebiasaan sejak dari dulu lagi...setiap kali bulan ramadhan..adik-adik aku akan senaraikan menu untuk bulan ramadhan..setiap hari menu yang berlainan...sebab keluarga aku kurang berselera berbuka dengan nasi putih ......tp lebih selera untuk berbuka dengan masakan seperti mee sup, mee hailam, soto, lontong..dan lain-lain..yang penting jangan nasi putih..

tak membazir ke??

tak dela membazir....masak cukup-cukup untuk 1 keluarga je dan bagi jiran-jiran sebelah...kalau tak habis ,makan masa sahur nanti.....

bila masak sendiri...peratusan untuk basi tidak tinggi.....jadi makanan masa waktu berbuka boleh disambung masa sahur...

36 comments:

  1. farah suke jugak berbuka puasa ngan mee sup. kdg2 tgk nasik dah boring. huhu :p

    ReplyDelete
  2. eh kalau fmily ynn wajib nsi tau. kdg2 ynn pn mcm mls nk mkn nsi tu hahaa jst ratah lauk je.

    tp seronok kalau dpt mkn mee hailam, kueteow kungfu kn. hee best pulakk

    ReplyDelete
  3. Wah, best jugak macam tu. Satu hari satu dish. Cuma kesian mak, penat masak.

    Selamat berpuasa yea Cik Dilot.

    ReplyDelete
  4. hehehe.... seb baik umah bujang aku ade 7 wanita.. seme leh masak ikut turn.. ari neh org tu.. ari esok turn die lak.. ahaha.. besh2x

    ReplyDelete
  5. owh Fam ko makan cam tuh ek bila berbuka...

    Aku suka tibai nasik dulu..

    Lewat2 malam baru makan cam tuh...

    Bdw, happy fasting Dilot n Happy Ramadhan..

    Miss u...:]]

    ReplyDelete
  6. huii beshnya nak gak..tetiba rasa tringin gak itu roti jala...

    besanya kt sana mkn ngan kuah pe???

    ReplyDelete
  7. wow, 30 masakan yg berbeza setiap hari.. bgusnya, taklah bosan mkn mknan yg sama.. jadi utk sahur plak mkn apa ya?.. (^^,)

    ReplyDelete
  8. huuu~ same2..

    ktorg pun xbuka ngan nasi putih & lauk2.. mee bagai2 penyeri ramadan =)

    ReplyDelete
  9. sonok giler..

    aku pun nk kne suh mak aku wat cmni ler~~hehe

    ReplyDelete
  10. klu cikca kene mam nasik gak....
    pape pon berbalik pd nasik..
    klu tak lapo wooo0o.. ahaks...
    br jek pas sahur ni..
    da lapu balik.. haissshhhhh

    ReplyDelete
  11. salam dilot..selamat berpuasa..akak sekarng nie teringin sangat nak berbuka ngan nsi ulam dan sayur asam pedas keladi..cari kat sini takde..maknenye nak kena balik penang la kirenye....sib baik minggu nie akak balik penang...kalau tak meleleh air liur akak nie....neway..selamat berbuka...dan selamat menjalani ibadah pose

    ReplyDelete
  12. siap ada list lagi tu...memang best la

    ReplyDelete
  13. btl2..family kta sama..kalo b'buka mmg x mkn ns putih..kalo ns lemak ada la..tapi tu ms zmn kecik2 dl..suma ada kt umah..skrg ni dh tggl mak ngan abah je..diorg g buka kt masjid..abis citer hehe

    ReplyDelete
  14. farah~~
    sbb hari-hari makan nasi la farah..mcm boring..hehe...

    tp mmg dr zaman arwah atuk lg...makan mcm ni...jarang makan nasi..jadi cucu pun ikut skali la..hehe..

    ReplyDelete
  15. ynn~~
    fmly abah dilot kat bp...mmg wajib gak makan nasi..tp skang abah dah terbiasa dengan fmly mak...buka xmakan nasi...

    ReplyDelete
  16. grunge~~
    eh..xdela suh mak wat semua...aku adik bradik mmg kat dapur gak tlg mak....buat apa yg patut..

    potong bawang ke...basuh ke...bila masuk rencah je mak buat..pastu aku blaja gak ar..hehe

    ReplyDelete
  17. jard~~
    kalau gitu menu ko 7 je la eh..hehe....rmi tu...masak rmi2 seronok gak..tp kalau dh rmi2 kat dapur..alahai semak la pulak aku rasa

    turn ko bile...sedap x..haha...

    ReplyDelete
  18. nine~~
    a ah fmly aku mmg mcm ni..pelik sket...nasi mmg payah nak masuk..kecuali nasi lemak ke...special sket..haha...

    happy faasting utk ko gak..ko rindu aku..terharunye aku..hehhe...

    ReplyDelete
  19. imheppie...
    jenuh nak menjala..lame gler duk dapur..smpi surat2 khabar smlm pun bace gak..sbb bosan duk dapur lame2..

    kuah biasanya kari..yg pekat sketla..ade kuah lain ke..??

    ReplyDelete
  20. ayat pertame...
    "wow!"..

    30?..
    siap ade list lg?..
    huhuhu~~

    mmg keluarge cik dilot terancang..

    ReplyDelete
  21. najmie~~
    fmly dilot buat gitu sbb, nnt adik2 xla bergaduh masing2 nak makan feveret dieorg..kalau dh wat list awal2...dieorg dah ikut turn...

    sahur makan nasi biasa je...hehe...

    ReplyDelete
  22. babymilosh~~
    hehe..ingt dilot je mcm tu..rupenye kamu pun mcm tu gak eh...hehe..

    sbb kalau dilot cite kat org..mest rmi pelik...xleh makan nasi...

    yela org mesia kan makan nasi tu dah jadi rutin

    ReplyDelete
  23. messy~~
    haha..seronok beb...ari2 selera kite lain...bertukar2 gitu...nak suh mak ko...jangan nnt mak ko ngamuk dahla...dah buang tebiat ke ape anak aku ni.,.nak ubah2 makanan

    ReplyDelete
  24. cikca~~
    hehe,,,ikut org kot cikca...sbb cikca dah biase dgn nasi...dilot 1 keluarga dah tak kesah sangat...sbb slame ni mmg makan mee2 je...

    ReplyDelete
  25. kakida~~
    akak ngidam eh..preggy ke,,,

    dilot kalau ulam mmg makan..tp ari biasa jela...kalau waktu puasa ni mmg payahla...

    kalau dekat kolej dulu..mmg makan nasi...tp mmg tak abesla...kadang2 gi cafe order lain,,,

    ReplyDelete
  26. hazzy~~
    list sbb nak elak adik2 gaduh la hazzy..kalau mak tak wat gitu..masing2 nnt berebut arini menu die..xleh masak lain..kalau dah buat list..dieorg dah undi..lauk mana dl...

    ReplyDelete
  27. wawa~~
    hehe..mmg same.,,.dilot pun kalau nasi tu..nasi lemak bolehla..hehe...

    ni sbb adik bradik dilot de lg..belum de yg kawen...pasni tak taula..cian kan jadi org tua...tinggl 2 org je nnt,,,

    ReplyDelete
  28. lol~~
    best lol...tp biase2 jela...benda tu kite makan gak sblm ni...xdela pntgkan ke arah makanan sgt..cume nak elakkan adik2 dari berebut nak feveret masing2...

    ReplyDelete
  29. ayin~~
    ada.. laksa penang ngan laksam..laksa johor xwat kot..hehe...

    tp laksam guna lempeng biase je...xgune dieorg slalu buat tu,,

    tp last puasa biasanya beger je,,,,

    ReplyDelete
  30. ejump~~
    a ah....30 menu...list memudahkan sbnrnye..pagi2 adik dah tau nak kena beli apa kat pasar...

    ReplyDelete
  31. kecik2 dulu mengidam nak menjala roti.
    tapi tak boleh. sebab kecik lagi.

    dah besar ni, tak berpeluang lak.
    sebab hari2 mengadap skrin je. haha

    ReplyDelete
  32. msk cmni lg senang kot..
    cume 1 menu stiap ari..
    kalo mkn nasi putih, msti lbey dari 1 lauk kan..
    pastu tiap ari msti nk lauk lain2..
    x ke lg pneng kpale nk msk tu? haha
    tp laen org laen citarasa..
    fmly kitorang mmg da cmtu sjak azali..
    yg bestnya, all my fevret food ade..
    roti jala, soto, nsi ayam, mi goreng, burger..
    nk mkn ape, listkn je..
    tp sume masakan mlayu jela.. western2 xde.. hahaha
    p/s: ni adik dilot aka msab aka geniousboy aka syafiq

    ReplyDelete
  33. ije~~
    hehe..ije2..boleh je...balik nnt buat la dkt rumah...

    dilot pun skang lgla..keje dgn komputer..ari2..depan pc je,,power pun makin tebal...

    ReplyDelete
  34. geniousboy~~
    yeye ,,,ni adik aku...si kalai tu..oppsss....kang ngamuk lak budak ni,..

    ok2...akak tak panggil kalai...mane tau...aiisshhh...

    ReplyDelete

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops