Wednesday, December 31, 2008

rumah kg yg kat bandar

lg 3 jam...penamat tahun 2008...walupun sbnrnye kite dh masuk thn baru...kalo ikut kalendar islam la...masih byk lg benda2 yg belum tercapai utk tahun ni....aku rase mcm byk sgt je yg masih tertunggak...xpe aku cube postpone utk thn depan...arap2 thn depan aku tercapai gak....thn depan??mcm lame je thn depan tu...pdhal lg 3 jam je...ah lantakla..

xsilap aku..aritu aku de terdengar abah aku berbincang ngan pak usu aku...nak wat percutian family..mcm best je bunyi nye...konvoi rmi2...semue family...ok ape...gerak rmi2...kalo mase kecik2..aku sibuk tgk kete blkg...tgk kete sape blkg aku...pastu lambai...pastu lawan ngan kazen2...kalo kete abah aku potong kete dieorg..aku pu berlagakla...tata kat dieorg...tp tu dulula..waktu keck..skang dh beso,,,pastu gi la mane2...pulau pangkor ke..langkawi ke....mane2la tmpt percutian...buatla 3 ari ke....sambil2 tu buatla aktiviti sekali...ape2 aktiviti yg boleh merapatkan hubungan silaturahim antara sedare...kalo sebelum ni...fmly aku wat gathring mase ari raye haji ke...raye pose ke...xpun ujung thn ke...selalu nye wat kat umah aku je...aktiviti utk kanak2 mcm...game la kan...coloring contest ke...xpon,,,carom ke...chest ke..dam haji ke...dam ular ke..xpun yg kkai berbelit2 tu...ape2 la...yg pasti kanak2 seronok...xkire pangkat adik sdare ke..anak sdare ke...sumenye epi je...time ni la utk kenal sdre mare...walpun berpangkat jauh...sepupu...2 pupu..3 pupu...kalau xbuat aktiviti mcm ni...takde nye kite nak berkumpul rmi2...bila tak berkumpul rmi2...takdenye nak kenal sdare mare....dan tak rapat...walupun kite ade hubungan kekeluargaan...kan tak best mcm tu....

aku sebenarnye untung...sbb keluarga aku tinggal dengan arwah atuk n nenek...jadi dh tentula aku duk kire kat kg..tmpt tuju sdare mare...dr kecik lg...umah aku mmg diduduki kazen2 aku...dieorg bersekolah dan tinggl dekat kg...(umah aku la)...mmg makcik pakcik aku anto...kehidupan aku mase kecik agak best dikelilingi dgn sdare mare...riuh rendah setiap ari...kalo buat besday pun...cukup utk sdare mare aku je...umah aku umah kg...2 1/2 tngkt...siap de bilik bwh tanah...arwah atuk aku sndri yg buat bilik bwh tanah tu...de bwh kolong...kire bilik gak la...bilik semunye dlm 8 bilik....bilik bwah tanah tu de 2 bilik...sume kazen pompuan duk kat situ....

dulu mama aku..kire makcik aku la...die keje kat myp...minyak geliga,,,slalu bw brg2 blk umah...pastu kiteorg sume tlg mama aku packing minyak geliga tu kat bilik bwh tanah...
dptla upah...mama aku bg....org2 myp pun kenal...sbb slalu menyemak kat company tu,,,,skali dtg rmi2....bilik bwh tanah aku ni dulu penah banjir....best,,,main air wooo...umah masuk air...mcm banjir gakla,,,,,maybe sbb dh lame sgt kot..struktur tanah...simen ...batu bata dah tak kukuh sgt....jadi air pun masukla...siap jd mcm swimmng pool lak mase tu....tp tu dulu,,,skang bilik bwh tanah tu dh di kambus...dh x wujud lg bilik bwh tanah tu....

haiwan peliharaan kat umah atuk aku lak mcm2...walopun tanah umah aku ni kecik je...bukan nye besar mane...tp mcm2 la de...ayam itik angsa burung helang..arnab..kura2...hamster..kucing...burung kakak tua,,,musng pun de...tp musng tu curi2 masuk sbb byk ayam..mangkuk ayun btlla musang ni....pndi btl cr umah angkat eh....

eh mcm mane aku leh termsuk bab umah aku ni...pdhal td aku bercerite psl penamat thn 2008..hohoho....tu maknenye aku terkenang zaman silam...kalo mase boleh di putar balik...mest aku nak...tp x mugkin,,,sbb hidup mest diteruskan,,,dan umur aku pun makin meningkat,,,bukan makin kecik...

No comments:

Post a Comment

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops