Thursday, July 23, 2009

berusaha

dh lame aku xupdate blog..dan dah lame gak aku xjengah ke blog org lain...xpe..nnt aku jengah jugak arini....cube saye upaya...

sejak aku dh start kuliah.,.agak lepak kepenatan bile dah smpi di umah..dgn keje lg...jalan penyelesaiannye...aku tido saje...untuk kembalikan kesegaran tubuh badan aku smule...sblum aku tumbang mase tgh jalan...pitam la tu...hehe....

kucing??aku cube buat yg terbaik..yup..kesihatan adik aku juga perlu dijage...dan caranye..aku beli sangkar untuk kucing2 aku...jadi kucing2 aku tidak lagi berkeliaran dalam rumah,,,sekali sekala aku akan bebaskan kucng2 aku..bile adik aku xde kat umah....

aku bukan xnak bg org lain..pernah bg dekat org lain...tp hasilnya...kucing2 aku tersangat la amat kurus..bulu2 berguguran...kotor...ada luka....seperti sudah tidak dijage....sedih aku tgk kucing aku tu...ingatkan tuan baru dapat jage dengan baik..tp hampa....jadi aku tak sanggup nak bagi dkt org lain...sbb binatang pun ada hati dan perasaan...yg perlu dijaga dengan baik...

mungkin nnt sampai masanya jugak, aku terpakse tinggalkan kucing2 aku, mungkin ia dah ditakdirkan tapi selagi ada masa, selagi ada peluang, selagi ada cara untuk perbaiki dan buat yang terbaik..aku akan buat....setiap kehidupan mmg dah ditentukan tapi kita perlu perbaiki dan berikhtiar selagi ia tidak bertentangan denganNYA...

andaikata kita tidak dapat kerja lagi, semua temuduga tidak berjaya adakah kita hanya perlu duduk saja di rumah, tidak perlu mencari kerja lagi sbbnya kita hanya menerima ketentuannya....lupakah kita dengan tanggungjawab kita sebagi anak ???....kita perlu berusaha untuk mendapatkannya...bukan hanya menerima bulat2 ketentuan yang dah ditakdirkan itu, tanpa perlu berusaha...dan berikhtiar...tiada usaha, rezeki tidak akan datang bergolek

berbalik soal kucing, sejak rumah aku ada bela kucing, aku bersyukur, kehidupan harian dan keluarga aku berjalan dengan baik dan rezeki untuk kami tidak pernah putus...

bila kita ada bela binatang, bagi die makan, jage kebajikan die dengan baik, tidak mustahil jika ia juga boleh mendoakan kebaikan untuk kita..sbbnya..binatang juga makhluk TUHAN seperti manusia...

**************************************************************

dah tgk iklan yang bendera...?aku pun bru tgk skali...see...mase aku amatla suntuk...smpi tgk tv pun tak sempat..sbb selebihnya di katil..hehe..,,xdela...bukan itu, sbrnye adik aku dh nak exam UPSR, jadi sebagai kakak, aku korbankan sedikit masa aku untuk menonton rancangan di TV, bukan xtgk langsung ...cume dikurangkan saje...supaya adik aku lebih tumpukan pada pelajaran..tinggal beberapa bulan lg je adik..xpe naaa~~~

ok berbalik pada iklan ni..aku suke iklan ni...menunjukkan semangat kenegeraan, semangat cintakan tanah air...tp agak kecewa sedikit semasa perlawanan antara Malaysia dan MU...penyokong seperti menunjukkan mereka lebih cintakan bangsa asing dari tanah air sendiri...ada antaranya..."WE LOVE MU"...padahal ketika itu perlawanan antara Malaysia dgn negara luar..malah perlawanan tersebut diadakan di tanah air kita sendiri..

nampak seperti kita lebih pentingkan dan lebih berbangga dengan bangsa asing berbanding dengan pemain malaysia sendiri..mmg la hakikat dan realitinya pemain malaysia tidakla sehebat mana...tp tidak salah jika kita memberi sokongan kepada mereka...menunjukkan yg kita sokong negara kita sendiri...

bagaimana agaknya jika negara luar menghantar tentera mereka ,dan tentera kita bermatian berjuang untuk tanah air, adakah kita masih menjerit "WE LOVE MU' jugak...sedangkan tentera-tentera malaysia, bermatian, berjuang untuk negara sendiri dan tanah air sendiri...

25 comments:

  1. dilot, dah lama tak jenguk ke sini. bz skit. kucing kan binatang kesayangan nabi. nak jaga kucing ni kene rajin. kucing saya sekarang tinggal 2 ekor. sekor dah 3 hari tak balik coz menggatal dengan kucing betina jiran. yang sekor tu memang dok umah je. yang lain tu kene langgar dengan kete, kene curik, mati sebab dah tua.

    ReplyDelete
  2. hye there..
    thanks berkunjung blog LotsOfLove (LOL)
    I amik link u k..

    hehe..
    jom share2 banyak cerita...

    Gud day!

    ReplyDelete
  3. kalau dah dipilih sama ada nak memperjuangkan kemerdekaan @ mempertahankan kemerdekaan... pakcik pilih memperjuangkan....

    kerana memperjuangkan kemerdekaan ini bermakna kita tidak pernah rasa erti merdeka... jadi kita dalam kesakitan... kita nak klr dari kesakitan.....

    tapi kalau mempertahankan kemerdekaan.. kita tidak ada rasa sakit...kita tidak rasa kesusahan... jadi nye bagai mana nak mempertahankan kemerdekan jika mereka tidak memlalui semua itu??..

    jadinye tak heran la kalau anak bangsa kita sendiri yg merosakan bangsa dan agamanye sendiri....

    ReplyDelete
  4. even deme love MU ,
    jauh di sudut hati .
    masih ujud ase cinta pada negara sndr .
    kahkahkah .
    ayat x leh blah kan.

    ReplyDelete
  5. entah berapa peratus je yg pakai jersi Malaysia..

    ReplyDelete
  6. Patriotik rupanya dilot ni...
    Saya tak minat sgt bola sepak..
    tetapi apabila Perlawanan Malaysia menentang MU.. terdetik juga hati saya untuk mengetahui apakah keputusan perlawanan mereka..

    Saya rasa saya juga rasa kecewa dan terkilan melihat ramai rakyat Malaysia begitu fanatik menyokong MU...

    ReplyDelete
  7. saya sangat suka kan kucing..sangat! penjagaan dia sebenanye agak teliti tau..saya penah anta kucing saya operate tp 2minggu pas tu dia mati..sedih sangat!yaya dalam kenangan..

    pasal MU tu..adat la tu..memang rakyat kite macam tu lebihkan yang luar..cume patutnye beri jga sokongan pada negara kite kan?

    ReplyDelete
  8. sy pun suka kucing....
    macam2 kucing dah pernah singgah di rumah..

    datang dan pergi...

    ReplyDelete
  9. dh start kuliah ek..

    sbr ok..mungkin ade hikmahnyee...

    ReplyDelete
  10. da ade mase
    ley la update

    tapi
    cam slalu je

    ReplyDelete
  11. nana~~
    alahai..ciannye nana...yg kene langgar tu...dah smpi mase...xpela..

    yg kene curi tu..dilot penah kene gak...sbb de org tu minta..tp dilot cakap,dilot mmg tak jual kucing sndiri..kucing ni mmg sndiri nak bela..tgk2 besok dah xde..ces..

    ReplyDelete
  12. lotspflove~~
    hehe..same..dilot pun dh link kan blog kamu dlm bloglist dilot...

    mekaceh gak sbb amik link dilot

    ReplyDelete
  13. yginsaf~~
    hehe. ..xpaham ..komen kamu untuk yg mane satu...:D

    ReplyDelete
  14. pakcikdot~~
    dilot pun xrase mase zaman susah dulu..sbb lahir dalam tahun 80-an..

    tp mungkin ade betulnye kate pakcikdot...sbb kami tak rase sbb tu hanye mempertahankan name saje..tp tidak pernah memperjuangkan..

    arap2 kita semua sedar sebelum negara dan tanah air dijajah semula...

    ReplyDelete
  15. anis~~
    hhehe..dilot pun mmg sokong MU...tp tu kalau dieorg berlawan dgn negara lainla...

    tp bile dieorg lawan dengan malaysia...dilot mmg sokong Malaysia..tanah air tercinta...

    mungkin sokongan dari rakyat malaysia dapat meningkatkan lg semangat dieorg...

    ReplyDelete
  16. hazzy~~
    betul tu hazzy..mmg amat sikitla ...

    dh macam perlawanan di negara asing lak..pdhal perlawanan tu dekat malaysia...

    ReplyDelete
  17. alahaii comelnya.. pets lover rupanya u ni T__T hahaa

    ReplyDelete
  18. naqiubex~~
    kecewakan..sbb ia berlaku di negara sendiri...janganla ade antara pemain2 tu beranggapan..begini kah rakyat malaysia sbnrnye??...

    tidak menyokong pemain tanah air sendiri...

    mmm....

    ReplyDelete
  19. helena~~
    ciannye cikhel..xpela kamu dah jage dengan baik...mungkin dah ajal die..

    a ah ..penjagaan kucing perlu teliti ..mandikan die..bagi makanan kucing pun tak leh sembarangan..kucing dilot penah kene beguk..lebih kurgla...kesian..tp nasib baik sempat diubati...

    tula..sekurg2 bg sokongan padu..mungkin jika rakyat malaysia semua pakat pakai jersi malaysia ..dan bersorak menyokong..pasti semangat mereka sentiasa membara...

    ReplyDelete
  20. ivy~~
    hehe...datang dan pergi..xpe..kucing yg datang ke rumah kite mungkin bawa rezeki pada kita...

    tp kalo kite tendang die kuar..sepak.terajang...paham2 sndrila ye...TUHAN pun xsuke manusia yg mendera binatang...

    ReplyDelete
  21. sangat tajam lah cik dilot. hehehe

    ReplyDelete
  22. farah~~
    hehe....mungkinla agak tajam..tp hanye pandangan dilot saje sebagai rakyat malaysia...

    ReplyDelete
  23. hopefully dorg yg sokong MU tu jz 4 sport. huhu
    ;)

    ReplyDelete
  24. mula2 aku ingan nama dilot ni lelaki.
    terkejut ak tgk profail pompn.huhu
    biasa la nama2 special ni jd pilih dak lelaki.
    nway nama ko mmg special,
    every body is special.

    ReplyDelete

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops