Sunday, June 21, 2009

putih telur sebagai bancuhan simen


dulu-dulu..arwah atuk aku bekerja sebagai tukang pembersih , dikawasan istana, jadi byk gakla sejarah2 serta cite2 lame yg aku tau....kisah seram kisah sedih,,,nmpak hantu..semua ada..tp tak boleh cerite semua la...nnt lain lak jadinye...


mungkin ada di antara kamu dan kamu pernah mendengarnya,,dan mungkin ada yang belum pernah dengar...


dahulu..dalam tahun 1885..kalau salah maafkan aku..sila perbetulkan...(sbb ingatan aku cepat sangat lupe..) masjid sultan abu bakar telah dibina...antara yang menarik semasa pembinaan nya ialah..menggunakan putih telur sebagai bancuhan simen,,,tp tidak semua bangunan hanya bangunan yang betul2 mengadap laut sahaja...kerana itu sahaja bangunan asal..

pada waktu itu,,, semua telur di seluruh dunia telah dihantar ke sini, untuk pembinaan masjid sultan abu bakar...

unikkan pembinaannya...tapi kerana uniknya itu jugak, pembinaan masjid ini mengambil masa beberapa bulan untuk siap..agak lame jugak...

selain bangunan Masjid Sultan Abu Bakar, Istana Bukit Serene dan Bangunan Sultan Ibrahim atau dikenali sbgai bagunan pentadbiran negeri johor jugak merupakan antara sejarah bangunan lama yang masih wujud lagi di sekitar johor bahru.


Tapi Bangunan Pentadbiran Negeri Johor, kini hanya dijadikan sebagai bangunan bersejarah sahaja, kerana pusat pusat pentadbiran johor kini telah ditukar ke zon B iaitu Nusajaya iaitu kawasan lingkungan WILAYAH PEMBANGUNAN ISKANDAR



30 comments:

  1. ada satu masjid lama kat ganu n klantan x guna paku or putih telur.. tp guna teknik pasak..

    ReplyDelete
  2. uish..beberapa bulan tu kjp je kn..
    len la klau beberapa tahun..hehe

    ReplyDelete
  3. Wah.. Ku bangga ku anak johor.. Hik hik hik.. =)

    ReplyDelete
  4. istana kenangan kuala kangsar d buat tanpa paku .
    org melayu ni ebat kan .
    kreatif r .

    ReplyDelete
  5. eh..guna telur? brape bijik telur? ribu2 kot..

    time tu tkde simen lg ke?

    ReplyDelete
  6. putih telur memang keras dan kuat melekat..
    seswai buat bangunan..
    hahaha... ayam2 pon bole bina reban sniri dgn telur2 diorang...
    tpi x kan la nak bunuh anak sniri kan? huhu...

    ReplyDelete
  7. aduka~~
    ye ke..waa..tu lg hebat...hanye pasak je..masjid ape tu..nak gak tau yg mane satu...

    ayin~~
    binaan dr org melayu mmg sgt unik...setiap yg dibina ada sebab2nye..

    ReplyDelete
  8. nasri~~
    ye meh..sbb bahagian tu tak la besar sgt...sbb tu brape bulan je kot...yg lain tu br ditambah,,jadi dh gunekan simenla...

    ReplyDelete
  9. farhana~~
    hehe..biasela..bile ade je perkare yg mengagumkan pasal negeri kite..mestila bangga..kalau anak jati sndri yg tak bangga...mmg susahla kan...

    ReplyDelete
  10. anis~
    yup..org melayu ni hebat...mcm2 boleh dibuat..tp org melayu dulula...org melayu skang ni semuenye nak bende senang je..ntah2 nak wat rumah pn yg pasang siap je kot...

    ReplyDelete
  11. arsyad~~
    mestilah ribu2..lebih kot...ye la telur tu dh la kecik je..pulak tu cume putih telur je...

    ntahla ye...tahun tu ku blum lahir lg...jadi tak taula ade simen ke tak...

    ReplyDelete
  12. azah~~
    haha...tu la psl..xkanla ayam nak bunuh anak2 die lak..semate2 nak bina reban dgn putih telur...

    manusia je yg bunuh anak2 die..opsss...dh terkeluar tajuklak...

    ReplyDelete
  13. hebat ciptaan manusia dolu2 kan..
    tak runtuh pun sampai skarang..

    ReplyDelete
  14. wah.. hebat2.. johor negeriku.. wahahah

    ReplyDelete
  15. baru tau! wah hebatnye sgt x sangaka! *padahal dah dari kecik sampai besar gedabak ddk kat johor*

    ReplyDelete
  16. org dulu2 mmg hebat

    x mcm org skrng ni...baru buat banggunan x smpai setahun dah roboh dah

    hehe :P

    ReplyDelete
  17. lalink~~
    yup betul..org dulu bina bangunan dengan akal...tp org skang bina bangunan hanye untuk dapatkan keuntungan...

    ReplyDelete
  18. farahadila~~
    johor jugak negeriku..samela kite ye cik adila..namenye pun same...adilah jugak..

    sbnrnye..ade gak tmpt lain yg pembinaan dieorg hebat2...tp aku xdpt nak masukkan..sbb aku tak tau sgt cerite nye..

    jadi..hanye johor sahaje yg aku masukkan..sbb johor kan negeriku...

    ReplyDelete
  19. NaNa~~
    sbb tu ku tulis di blog..sbb untuk berkongsi..tak semua org tau...

    yg sbnrnye..dilot pun br tau...mak br buka cerite..kalu tak..mmg tak tau gak...

    ReplyDelete
  20. Khairil~~
    sperti ku tahu je...bangunan ape..hehe...

    bangunan tut...haha..

    org skang lebih byk mengejar pangkat nama dan kekayaan....

    ReplyDelete
  21. maybe mereka patut buat camtu juga buat stadium yg runtuh itu

    kan

    ReplyDelete
  22. haha..
    semut makan putih telur kew?

    ReplyDelete
  23. xuen~~
    boleh kot bg cadangan...kalau runtuh gak...xtaula...mmg de ultraman fire la kot..seperti perbualan hangat dan tambahan sblm2 ni...hehe...

    ReplyDelete
  24. paraxixth~~
    haha..ntahla..aku xkaji la pulak....bersemut ke x...aisshhh ko ni...pelik sungguh soalan...lgpun aku xwujud lg mase tu..jangan kate aku..mak aku pun xde lg...mmg xdapek la nak skodeng kat celah2 dinding tu..ade semut ke x...kalau nak sokdeng skang tak gune...putih telur tu pun dh jadi ape agaknye...

    ReplyDelete
  25. lalnik7~~
    hehe..xtau..ape kate kamu try wat eksperimen,,,tgk semut suke x kat putih telur..

    bab kaji mengaji ni..mmg xsuke sgt..hehe...

    ReplyDelete
  26. ada sumber mengatakan bukan putih telo semata je, tp telur tu di campurkan dgn simen. entahlah mana satu yg betul taktau la..

    ReplyDelete

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops