Sunday, June 14, 2009

terpedaya dgn mata kasar

Lelong atau anda di lelong..???

sedar tak sedar rupenye ramai yg tertipu dgn istilah lelong dan jualan murah...

ramai yg berebut membeli bila terdengar suara membuat tawaran lelongan...dan bertambah berebut memilih kain bile terdengar si suara mengira kiraan,,,,,,, lg beberapa saat lelongan itu akan habis..lagi cepat mereka mencapai beberapa helai kain...

pdhal hakikatnya..harga tetap sama seperti yang terpampang pada kertas yg digantung,,,tanpa diselidik..di teliti ..terus capai kain..kerana takut terlepas lelongan tersbut..

itula taktik tuan kedai untuk melariskan jualan mereka....jika tidak dibuat begitu..sudah tentula keuntungan mereka pun kurg bermutu pd hari itu..

itulah yg dapat aku simpulkan selepas permerhatian selama sejam setgh ketika berada di dalam kedai kain di salah sebuah kedai di sekitar johor bahru...bukan sekali sahaja...malah dh beberapa kali gak aku perhatikan perkara yg same berlaku...sebab aku ni mmg suke memerhati..

kesian pada mangsa yg di tipu.....dgn penuh semangat memilih kain2 yg nak dibeli..konon harga murah,,tpi hakikatnya..harga tidak berubah...

pelik tapi benar...walaupun di tipu..ramai gak yg masih tidak sedar dirinya ditipu...akibatnya...duit yg disimpan....hilang sekelip pandangan...

siapakah yg sering di tipu..lelaki atau wanita...

adakah wanita..aku rase wanita sbb wanita sering tergoda dgn perkataan jualan murah atau lelongan

walaupun sesak digagahkan juga untuk menempuh sekumpulan org ramai..yg penting dapat borong barang di saat jualan murah...

********************************************

kenape aku berada di sane??...teka..teka..

selame sejam lak tu..

sebab aku pun beli kain gak..hehe...tp beli 2 je ye..bukan borong..mmg dh niat nak beli..utk wat baju gi keje...pastu dpt free lak tu..mak ku belanje...hehe...terima kasih mak...cayang makkkk!!!




18 comments:

  1. apala.. rupa2nye diri sendri pn terpedaya.. haha

    ReplyDelete
  2. motif sebenar kawan kita ni ialah beliau nyesal sebab termasuk dalam golongan yang kena tipu kan kan kan kan?

    ReplyDelete
  3. aduka~~
    terpedaya...haha..xdela terpedaya sgt...pegi 4 org...cume beli 2 kain je...

    ReplyDelete
  4. nasri~~
    lol..baju raye wat ape...dh lame gi tempah pun hahaha...baju gi keje daaa...keje dgn kerajaan...baju kurung tu wajib...

    ReplyDelete
  5. raptor~~
    motif sbnr??motif sbnr utk britau je...sbb dr pemerhatian mmg rmi tertipu di saat lelongan di kira....

    aku mmg nak beli kain pun ari tu...tu je kedai yg paling besar dan plg dekat ngan kwsn umah aku ...byk pilihan kain pun ye gak...

    ReplyDelete
  6. ni dinamakan sebagai strategi pemasaran.huhu! :)

    ReplyDelete
  7. epix~~
    mmg btl pun..strategi pemasaran..
    kalau tak wat mcm ni...mmg susahla nak dapat pelanggan datang berduyun2 mcm tu...

    tp mangsanya pembelila...sering terpedaya dan ditipu...borong habisan...

    de sorg makcik tu aku tgk borong 3 plastik besar...ape yg diborong pun tak taula...

    mungkin sekali sekala kot dpt shopping mcm ni..rumah jauh..

    ReplyDelete
  8. ayin~~
    tu la...dh mmg sinonim...jualan murh..harga murah..org pun murah murah ape...??murah hati membeli la..

    kalau jualan murah pasti akan dapat rmi pelanggan....

    ReplyDelete
  9. kdg2 saye pun tertipu gak! adeh...tap lepas ni kene hati2 la....

    ReplyDelete
  10. saya biasa beli kat Jakel je
    tak der masalah.

    opss

    ReplyDelete
  11. xinto sgt shopping shopping ini

    ReplyDelete
  12. Best jugak main lelong ni.. tapi..
    tengok barang la..
    hahaha

    apapun tak payah la nak lelong kan...
    Terus beli jer kan senang

    ReplyDelete
  13. Nana~~
    manusia mmg senang terpedaya...tp xpe..lepas ni lebih kene berhati2...kdg2 kite tak perasan sbb leka memilih brg

    ReplyDelete
  14. wénkt~~
    ye ke...mungkin tak semua kedai kain gune taktik mcm tu..lgpun jakel kan tername...dh de rmi pelanggan tetap..

    ReplyDelete
  15. naqiubex~~
    yup..terus beli brg lg senangkan..xperlu nak bersesak...xperlu nak pening tgk org rmi sgt...xperlu nak berebut2 di saat itu..

    ReplyDelete
  16. memang kene check dlu harga. biasanye diorg naikkan harga pastu letak laaa 70% diskaun
    ha'ah aaaa.. nak kene beli kain raya nih...

    ReplyDelete

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops