Friday, June 26, 2009

sejauh mana ia berguna

pernah bace entri aku sebelum ni..yg bertajuk...blog busuk tp tertelan juga...

kalau belum korang bolehlah baca balik..hanye klik pada tajuk entri tu atau scroll ke bawah lg...

banyak juga komen yg aku dapat..ada yg memberansangkan dan ada juga yg memberansangkan' gak..hehe,..nak tau komen2 tu mcm mane..sile la pergi dekat tmpt komen ye...

dari renungan tajam lg menusuk kalbu aku......blog mmg berbeza dgn website...sbb blog mmg sentiasa di dikemaskini..kecuali mereka2 yg dh bersara dr jadi blogger...itu tak dapek la den nak tolong...tak kanla aku nak kene ketuk pintu bg tau..."knock knock...tuan blog...jangan la brenti blog..silela update blog kamu"...kalau aku diberi upah sebanyak rm 100 k untuk setiap bulan mungkin aku akan mempertimbangkan jawatan itu

dari hasil pemerhatian aku yg bermata-4 ni pulak...blog ni mmg banyak manfaatnya...pengguna atau pembaca boleh membaca apa saja maklumat ...tak kirala blog tu blog peribadi ke...blog tutorial ke..blog tentang isu ke...makanya bile kite membaca je blog org lain..dah tentula pelbagai maklumat yg kite dapat...yg positif silelah ambil ..kalau yg negatif...mungkin boleh dijadikan teladan dan pengajaran...

Bak kata Diya Kamaruzaman...

bagi diya, blog ni adalah medan informasi yang cukup santai. kalau nak tahu apa2 maklumat, diya prefer baca blog

Bak kata MuhD NoR AzyM pula...

Bg ak, blog ni meningkatkan minat ak utk membaca & menulis..=)

Kemahiran Menulis. yup..mmg betul kate azym..bg sesiape yg minat dlm bidang penulisan, secara tak langsung..blog melatih kemahiran menulis dgn lebih baik....ala-ala wat karangan mcm zaman sekolah dulu...ahh itu dulu..masa zaman sekolah...mungkin mase tu belum pandai sangat...tapi manela tau kan melalui blog, seseorang tu juga bakal menjadi penulis yang lebih terkenal...ha kau,,amik...dapat duit dan glamer lg tu....

ape pun, tu semua bergantung kepada korang sendiri... sama ada cepat atau lambat dlm bidang blog ni...kalau aku...hehe..mmg lmbt sketla.... ye ye aku mengaku..sbb penulisan aku pun masih berterabur lg..xpe..yg penting berusaha..chewah...haha...=)

cth blog yg aku rase penulisan agak baik...mmm...cth blog xuen....yg lain tu ada gak...tp wat mase ni pale aku hanye terpk xuen je....kalo aku terpkir lg..nnt aku tepek ye...jgn la kecik ati...aku cume terlupe je wat mase ni,,,

Kepakaran. Bagi yang mahir dengan bidang2 tertentu..mungkin boleh jadikan blog sebagai tmpt untuk bertukar kemahiran dan kepakaran masing2...antaranya...melatih kemahiran seni reka digital, seperti reka bentuk blog, kod CSS atau ‘blog skin’, tutorial photoshop dan lain...

tapi ni semua memerlukan korang untuk sentiasa "try and error",,,bg budak2 komputer,,istilah "try and error" ni mmg tak pernah lekang dan tak pernah pudar dari ingatan...sebab dari situla korang boleh mengasah bakat...mencari di mana kelemahan korang...di mana silapnye coding korang..dan di mana salahnye step yg korang dah ikut... tp istilah "try and error" ni bukan saja digunakan dalam coding saje ye...malah dlm apa2 jua bidang yg korang ceburi..jika nak hasil yg baik..maka kenela korg berusaha banyak kali, di mana ada kegagalan di situla ada petunjuk sbnrnye..

cth blog yg dr segi kemahiran lak..mungkin korg boleh berkunjung ke blog acadterror....atau pun luth textile...sebab dieorg ada kemahiran dalam bidang ni...kalau ada nak tgk tutorial photoshop bolehla jengah ke blog dieorg....

Berkongsi pengalaman. dan rata-rata blogger di luar sane..jadikan blog sebagai blog peribadi..malah ada yg berkate..."blog sendiri suka kita la kan nak buat apa."...........ok ape blog peribadi...pada aku la..sbb blog aku pun sbnrnye blog peribadi juga...hehe....ape yg aku dapat..ape yg aku tau...aku akan kongsi dengan rakan blogger....siapa kate blog peribadi takde bende menarik...

ade..mmg ade...cume mereka yg tak berape suke je yg tak nmpk....dari blog peribadila kite boleh kenal individu terbabit...lagipun masing-masingkan ada pengalaman sendiri dalam mengharungi hidup...jadi dari situla kita boleh berkongsi bersama pembaca. manala tau boleh dijadikan rujukan dan panduan ke....lain tempat...lain caranye...dan lain kisahnye...dan xsemua org punye cerite yg same...cume mungkin perlu dikurgkan sedikit kot...dari sehari update entri smpi 4 kali..pdhal cerite same je..pagi td aku gi makan..pastu tghari aku gi makan gak..malam pun aku gi makan gak..alahai...lomah pembace nak bace...

cth blog peribadi...mmm...aku rase blog YnaaOhYnaa mmg ok...aku mmg jadi silent reader die...kdg2 tu ade gakla komen..hehe..=)...blog die mmg blog peribadi...tp hits mmg tinggi gakla...pernah die tunjuk kat blog...setiap hari mencecah ratus...waaa...hebat mendapat sambutan...

tapi ingat...jangan sesekali copy cat idea org...atau entri org...penat dieorg create identiti sendiri...idea sendiri...tp di cilok gak...


9 comments:

  1. haha ..
    btl2..
    mcm2 fungsi blog nih .

    ReplyDelete
  2. btul...kita byk tau info dr blog2 yg dlawat..:)

    ReplyDelete
  3. hhehe.. name dan blog ku di situ.. tenkiyu dilot.. =)

    ReplyDelete
  4. Hoho.. Btol laa tu ape kate anda.. Ekeke.. Kan bgus wat persatuan blogger.. Tak pun kementerian.. Haha.. Apa daa aku merapu nii.. Kih kih kih.. =p

    Pape pn, troskan laa kita brblogging sampai tua kalo blh.. Sumbangkan le ape yg ptut di sumbangkan.. Heehee.. Aja-aja fighting.. =)

    ReplyDelete
  5. love blog so much
    heheh..

    ReplyDelete
  6. Hoh. Terkejut diya. Nama terpampang dengan nama ayah sekali. Hihi.

    Happy blogging ya dilot? ;)

    ReplyDelete
  7. eh ade nama blog aku disni.thanks so much dilott :)

    ReplyDelete
  8. Uit..nama aku pun ada ke? Segan seh..(aceceh..hehe)

    10 q dilot..=)

    Aku pun kadang2 jadi silent reader gak..hehe

    ReplyDelete

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops