Thursday, June 11, 2009

Tanah Paling Selatan di ASIA


Arini aku pergi ke Tanjung Piai...


Aktiviti untuk projek salah seorang kawan ku...amik mase gak untuk sampai ke Tanjung Piai..

Tanjung Piai ni merupakan tanah paling selatan di benua Asia dan terletak di dalam mukim Kukup, daerah Pontian, Johor.

Jika korg memandu dr Skudai dengan menaiki kenderaan separa kura-kura, jangka masa perjalanan pun macam kura-kura..tapi kalau korg naiki kenderaan yg mcm harimau bintang...berdesup,,,jangka masa nak sampai pun mcm desup gak...dipendekkan cerita perjalanan sebenar hanya lebih kurang sejam setgh untuk smpi ke Tanjung Piai...

Ingat lebih kurang sejam setengah..bukan setgh jam...kalau korg memandu dekat highway dari skudai...mungkin dah boleh sampai ke Yong Peng agaknya...

Tanjung Piai ni jugak terkenal dengan restoran makanan laut..jadi kalau ada yg teringin nak makan2 kat sana.....silalah penuhkan dulu perut korg..jangan berangan nak kosongkan perut..pastu nak melantak kat sana..akibatnya nnt..korg tanggung sendiri la ye,...tu belum tentu lg makanan yg di pesan smpi secepat mungkin.,.kalau cepat...okla...tp kalau lmbt....perut korg berbunyi la jawabnye..

Kalau xnak makan....korg boleh gak jalan2 dekat sekitar kawasan Tanjung Piai tu..

boleh jumpa dgn rakan2 sepermainan...

merentas kawasan bakau

tgk laut dan kapal2...??mana tau tak pernah tgk ke...

boleh kenal dgn lebih dekat pokok2 bakau?bakau yg tinggi..dan yg rendah..

Kalau korg terase teruje nak pergi...di galakkan untuk pergi..

tapi kalau keputusan malas melebihi 80%..duduk diam2 kat rumah..pergi google..cr sndri..



25 comments:

  1. dah pernah sampai ke tg piai 4 tahun yg lalu.....sangat best lagi-lagi biler si monyet2 merobohkan khemahku....

    ReplyDelete
  2. MISZ NaNa~~
    wwoo..si monyet itu mahu berkenalan kot...tp kamu menolaknye...sbb itu die robohkan khemah...

    sangat comel mereka bergaut dan berposing sakan bile nmpk camera...

    ReplyDelete
  3. ayin~~
    mau dating??pergi..pergi jangan tak pergi...sbb tmpt die tng..tepi laut...tp badan for sure akan berpeluh sakan gler...jadi pegila pagi ye...

    ReplyDelete
  4. xpenah g lg...cam besttt...

    ReplyDelete
  5. serius tak penah sampai lagi ke tanjung piai ni..xpnah tau pn kwujudannye..huhu

    ReplyDelete
  6. Apasal dipanggil tanah paling selatan?

    ReplyDelete
  7. teringat dokumnetari zoom sabah tu.... kat sana dia tunjuk malaysia paling timur..kat situ la paling awal dapat cahaya matahari...

    tg piai..kira kalau petang tu...dia paling lambat gelap le ye.... pkl 7.30 mlm tu cerah lagi la ye.....

    ReplyDelete
  8. yg gambar langit tu cantik sgt!!!
    sukee

    ReplyDelete
  9. bukan malas, tapi jauh. sangat. uhu

    ReplyDelete
  10. he..23x hujung tahun lepas bro ade bwk anak buah lepak sinie 3hari 2malam.. not bad la..

    tp that monkeys are very bad... curi air coke anak buah bro..

    out of topic--> semua xde ek..xnak add bro ke huhu sekurang2nye bro xberblog dilot leh contatc bro kat situ huhu...

    dlm perancangan jugak nie... xtau nk beli kat mne.. n mne service yg terbaik.. domain yg valid pun www.belibuy.com je... hosting xtau nk amik ke x

    ReplyDelete
  11. wah amy dh penah sampai tg piai ni... tingat tempat kat sana. tyme tuh dok home stay kat sana... dapat makan kat restoran tepi laut dpt tgk singa[pore, siap karoke lagi kat sana... wakaka.... bila baca entry ni tingat tyme jln2 kat sana

    ReplyDelete
  12. out of topic--> tue rezeki bro je... time before gawat nie..tertibe ade rezeki yg masuk huhu... duit pun dtg dari berblog jugak huhu..

    even sikit..jnji cukup untuk isi minyak kete n isi perut sendiri.. sehari sekali makan je

    ReplyDelete
  13. dilot, kalau sy g johor sy nak jadikan sy tour guide sy. leh yeeee??? monyet tu comel ek

    ReplyDelete
  14. wah..cantik laa tempat tuh..cm best je..

    ReplyDelete
  15. kojah~~
    xpenah pegi...ape lg gi la....tanah paling selatan tu....hehe...

    milimilo~~
    huh..xpernah dgr...biar betul..faedah gak ek aku cerite pasal tanjung piai ni...lepas ni rmi la yg tau psl kewujudan tnjg piai ni...

    ReplyDelete
  16. naqiubex~~
    sbb mmg kedudukan die paling selatan di asia...hujung tanah asia...kalau ko pergi..mmg tu la kawasan paling selatan...sbb lepas tu dh laut...

    ReplyDelete
  17. pakcik dot~~
    hehe..ntahla pakcik..ye kot..xtau la pulak..sbb dilot pergi pg...nak elak panas...kalau pergi tghari jawabnye balik ptgla....

    ReplyDelete
  18. eazy~~
    de mase gi la...hehe..nnt org tanye dh gi tanah paling selatan di asia...dgn yakin boleh jawab dh..hehe..sbb tanah ni de kat malaysia kan..

    ReplyDelete
  19. ain~~
    gmbr langit..hehe..dilot tak suke..sbb kosong je rase xnmpk ape2..nak snap gmbr pun xleh...

    ije~~
    yela kalau jauh xpela...tp sape2 yg de kat johor ni..singgahla kalau boleh...

    ReplyDelete
  20. bro framestone~~
    tula..tu sebab awal2 nak masuk tak dibenarkan bw makanan..mase dilot nak balik aritu...de sorg pakcik buang plastik aiskrim 20 sen tu..pastu si kera tu gi amik plastik tu hisap...


    nnt dilot add eh bro...xtau pun kewujudan bro kat situ...

    ReplyDelete
  21. missemy~~
    oh duk homestay..ok ke kalo dok homestay..sbb xpenah rase pun...

    ingat emy lum penah pegi lg...tp okla kot...tmpt makan de...pelancongan pun de..smbil tu leh tgk hutan2 bakau...belajar jenis bakau..

    ReplyDelete
  22. ciknana~~
    boleh je nana...xde masalah...tp ujung minggu la...smbil tu leh lepak2 dgn blogger dr jay bee lak ...

    ReplyDelete
  23. merahitujambu...
    best..tak rugi pegi..pengalaman lain...bgi sape2 yg suke jalanla...

    tp penat ngan berpeluhla..sbb jalan je..kalau dh penat boleh gi makan kat sane,,,

    ReplyDelete

My Blog List

 
Mama Dilot © 2011 | Designed by Ibu Hamil, in collaboration with Uncharted 3 News, MW3 Clans and Black Ops